Johtajan pitää kestää tilanne, jossa hän ei ole paras joukosta. Jotain erityisestä johtajassa kuitenkin on, koska juuri hänet on valittu johtajaksi. Hyvä johtaja palkkaa itseään parempia ja viisaampia alaisia eikä pelkää heitä ja näe heitä uhkana itselleen.
Myyntijohtajan rooli ei ole olla kentän paras pelaaja. Roolisi ei ylensäkään edes ole olla kentällä. Paikkasi on vaihtoaitiossa, josta käsin pidät huolen siitä, että myyjät tekevät oikeita asioita, juoksevat tarpeeksi aktiivisesti oikeaan suuntaan. Työtäsi on tehdä myyjistä yhtä hyviä kuin sinä olet.
Asiantuntijan on jätettävä vanhat toimintatavat kun siirtyy johtajaksi. Jos hän ei siihen pysty, hänestä tulee huono johtaja. Johtajan tehtävä on johtaa ja jättää vanhaan työhön liittyneet tehtävät toisille. Miten se onkin joskus niin vaikeaa!
Mieti tarkkaan mihin aikaasi käytät. Juoksetko asiakkaissa ja vastaat siitä, että kauppaa tulee. Vai pidätkö huolen siitä, että myyjät juoksevat asiakkaissa, ja tekevät sen työn mistä heille maksetaan.
Johtaja, anna toisten loistaa. Ole palvelija! Palvelevassa johtamisessa on uutta johtamisen trendiä! Toimi toisten hyväksi!
Myynninjohtaminen ja johtajuus yleensä, vaatii erilaisia toimintatapoja kuin se, että olet huippuhyvä yhdessä asiassa, esimerkiksi myynnissä. Hyppäät suorittajan paikalta mahdollistajaksi. Henkilöksi, joka pitää huolen siitä, että muut pääsevät loistamaan. Asema edellyttää uutta ajattelutapaa. Uutta tapaa järjestää päivänsä.
Anna alaisten tehdä omat työnsä. Ja tee sinä omasi. Johda!
Jos olet entinen huippumyyjä ja nykyinen myyntijohtaja, haastan sinut muuttamaan tapojasi. Vaikka kiusaus olisi suuri, älä tee alaistesi töitä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti