lauantai 3. maaliskuuta 2012

Kiinanlainen sananlasku: On vain neljänlaisia johtajia

Kiinalaisen sananlaskun mukaan on neljänlaisia johtajia:
  • niitä, joita pelätään
  • niitä, joita rakastetaan
  • niitä, joille nauretaan
  • niitä, jotka johtavat huomaamattaan
Millainen johtaja sinulla on? Millaisen johtajan haluaisit hänen olevan? Millainen johtaja sinä olet? Millainen johtaja sinä haluaisit olla?

Aina ajankohtaisia ajatuksia johtamisesta


On nautinnollista tehdä asioita, joihin muut eivät usko meidän pystyvän. -Walter Bagehot-

Olosuhteet - mitä ne ovat? Minä luon olosuhteet. -Napoleon Bonaparte-

Koko maailmassa on markkinoita korkeintaan viidelle tietokoneelle. IBM:n johtaja Thomas J. Watson v.1949.

Tee kaikki hyvä minkä voit, kaikin keinoin mitä voit, kaikilla tavoilla joilla voit, kaikissa paikoissa joissa voit, kaikkina aikoina joina voit, niin kauan kuin ikinä voit. -John Wesley-

Kohtele ihmisiä sellaisina kuin he voisivat parhaimmillaan olla ja autat heitä tulemaan sellaisiksi. -J.W. Goethe-

Hän ei pidä itseään esillä. Siksi hän loistaa. Hän ei ole olevinaan oikeassa. Siksi hän on huomattava. Hän ei kehu itseään. Siksi hän menestyy. Hän ei ylpeile. Siksi hän kestää. -Laotse-

Alku on työn tärkein osa. -Platon-

Tuntea oma väkensä on johtajan suurin voima. -Martialis-

Onnellisuus ei synny siitä että tekee helppoa työtä, vaan jälkihehkuna tyytyväisyydestä, joka syntyy kun on suorittanut vaikean tehtävän, johon joutui antamaan parhaimpansa. -Theodore I. Rubin-

Tulessa kulta koitellaan, vastoinkäymisissä vahva ihminen. -Seneca-

Hän ei tiennyt ettei sitä pysty kukaan tekemäan. Niinpä hän meni, ja teki sen. -vanha almanakka-

Managerointi on asioiden tekemistä oikein; johtajuus on oikeiden asioiden tekemistä. -Peter F. Drucker

Voidakseen johtaa muita on oltava valmis menemään edeltä yksin. — Harry Truman

Johtajaksi ei synnytä. Johtajaksi kasvetaan. Se tapahtuu samalla periaatteella kuin mikä tahansa kasvu … kovalla työllä. — Vince Lombardi

Johtajuuden tehtävä on tuottaa lisää johtajia, ei seuraajia. — Ralph Nadar

Paras johtaja on se, jolla on tarpeeksi järkeä valita oikeat ihmiset haluamiinsa hommiin, ja tarpeeksi itsehillintää olemaan häiritsemättä heidän työtään. — Theodore Roosevelt

Suuren johtajan rohkeus toteuttaa hänen visionsa nousee hänen intohimostaan, ei asemasta. — John Maxwell

Johtajat ovat vastuussa tulevaisuuden johtamisesta. Heidän täytyy tunnistaa, kouluttaa ja hoivata tulevaisuuden johtajia. — Max De Pree 

Johtajuus on kyky muuttaa visio todellisuudeksi. — Warren G. Bennis

Hyvistä parhaiksi kehittyneiden yritysten johtajat aloittivat muutoksen palkkaamalla ensin oikeat ihmiset (ja karsimalla väärät) ja miettivät vasta sitten, mihin suuntaan yritystä lähdetään kehittämään. — Jim Collins

Johtamisen erittäin lyhyt ihmissuhdekurssi

Tässä taas Tom Lundbergin ajatus jostain luennolta.
  • 6 tärkeintä sanaa: olen valmis myöntämään että olin väärässä
  • 5 tärkeintä sanaa: sinä hoidit homman todella hienosti
  • 4 tärkeintä sanaa: Mitä mieltä sinä olet?
  • 3 tärkeintä sanaa: voitko ystävällisesti auttaa/hoitaa/kertoa?
  • 2 tärkeintä sanaa: kiitos sinullle!
  • Tärkein sana: ME

Johtamisen paradoksit (Tom Lundberg)

Tom Lundberg on jossain kertonut johtamisen paradokseista. Nämä ovat todellakin paradokseja; niiden pitäisi sulkea toisensa pois, mutta johtamisen näkökulmasta molempien läsnäoloa tarvitaan. 
  • Ole lähellä ja pidä etäisyyttä
  • Johda toimintaa ja pysy taustalla
  • Luota ihmisiin ja kontrolloi
  • Ole kärsivällinen ja määrätietoinen
  • Ymmärrä detailjit, hallitse kokonaisuus
  • Ole näkijä ja tekijä
  • Pyri yksimielisyyteen, tee päätöksiä yksin
  • Pidä huoli tehokkuudesta ja hyvinvoinnista
  • Eläköön erilaisuus: Yhdessä olemme enemmän

Muutamia kysymyksiä esimiehille

Millainen esimies olet? Pohdi tyypillisiä tapojasi toimia esimiehenä.
  • Haetko aktiivisesti kontaktia, kommunikoitko avoimesti? Onko tämä vahvuutesi? 
  • Oletko kiinnostuneempi yksityiskohdista kuin kokonaisuuksista? 
  • Oletko enemmän tekijä vai näkijä? 
  • Johdatko tehokkaammin asioita vai ihmisiä? Miten se ilmenee? 
  • Toimitko systeemisesti vai luovasti - vai molempia? Mitä etuja ja mitä kehitystarpeita siihen liittyy? Millaisista asioista motivoidut itse parhaiten, miten motivoit tuloksellisesti alaisiasi? 
  • Miten erilaisuus rikastuttaa parhaiten työyhteisöä? Mistä syntyy suurin kitka? Mitä sille voi tehdä?  

Kasvata henkilökohtaista vaikutusvaltaa

Miten saada henkilökohtaista vaikutusvaltaa? Miten saada viesti perille? Näitä asioita pohditaan monipuolisesti kirjassa ”Läpilyönti”. Kirjassa annetaan monipuolisestsi vinkkejä kaikille, jotka haluavat viestiä tehokkaammin sekä olla vaikutusvaltaisia esiintyjiä.

Läpilynti -kirjassa kerrotaan ”7 konstia kasvattaa henkilökohtaista vaikutusvaltaa”. Vaikutusvalta on kykyä toimia toisten ihmisten kanssa. Mitä enemmän tätä vaikutusvaltaa on, sitä enemmän ihmiset ihastuvat vaikuttavaan kohteeseen. Henkilökohtainen vaikutusvalta on kykyä tehdä vaikutus ja kyky vaikuttaa toisiin ihmisiin. Tämä on työelämässä – sekä vapaa-ajalla – tärkeä taito.

Kirjan mukaan tehokasta viestintää ja henkilökohtaista vaikutsuvaltaa voidaan oppia. Kirja esittelee yksinkertaisia tekniikoita, joita harjoittelemalla voimme lisätä menestystämme.

Vaikutusvallan saaminen on tärkeää, sillä kovassa kilpailussa työmarkkinoilla, meidän on oltava ahkeria, jotta tulisimme huomatuksi. Informaatiotulvassa meidän on noustava aallonharjalle.

Yritysten työntekijöiden ja esimiesten tulee olla ammattimaisia ja vakuuttavia, jotta he voivat välittää paremmin yhteiön arvot, kannat ja tarinat tavalla joka synnyttää yritykselle pysyviä markkinaetuja. Nykyaikana on yhä tärkeämpää, että osaamme suunnitella, muotoillaja viestiä omia visiota ja ideoita laajalle yleisölle.

Kirja on kirjoitettu niille, jotka haluavat kehittää henkilökohtaista vaikutusvaltaa sekä kommunikaatiokompetenssia.

Kirjan seitsemässä luvussa esitellään henkilökohtaisen vaikutusvallan kasvamisen konstit:
  • Tunne itsesi
  • Suunnittele menestyksesi
  • Puhu yhtä kehosi kanssa
  • Roolita itsesi
  • Ota yleisösi mukaan
  • Tehokkaat tarinat
  • Harjoita henkilökohtaista vaikutusvaltaasi

Kirjan "Läpilyönti" on kirjoittanut tanskalainen Jesper Klit. Hän on toiminut kauan huippujohtajien viestintäneuvojana, puhujana ja televisiojournalistina. Kirjan voi ostaa verkkokaupasta.

maanantai 31. lokakuuta 2011

Johtamisen virheistä hyvään johtajuuteen. Vältä nämä 5 johtamisen virhettä


Pitäisikö johtajan ottaa alaisten tunteet vakavasti? SOK:n entinen pääjohtaja Arto Hiltunen on kirjoittanut kirjan Johtamisen taito (WSOY). Kirjassa hän puhuu pehmeän johtamisen puolesta, kaipaa bisneselämään johtajuutta, jossa asiakasta kuunnellaan ja alaisten tunteet ja tarpeet huomioidaan.

Johtamisen taito -kirjassa Hiltunen kannustaa yrityksiä arvokeskusteluun. Yrityksen arvojen pitäisi näkyä myös toimintatavoissa.

Hiltunen etsii kirjassaan hyvää johtajuutta. Huonoon johtamiseen törmää yritysten arkipäivässä liian usein.

Taloussanomat pyysi Hiltusta nimeämään viisi pahinta mokaa, joihin johtaja voi syyllistyä. Tässä ne ovat. Voit lukea johtajan erehdyksistä enemmän kyseisestä lehdestä. Myös Hiltusen uudesta johtajuus-kirjasta löytyy varmasti lisää näkökulmia johtamisen virheisiin.

  1. Feodaalinen johtaja. Johtajalla ei ole empatiakykyä. Hän keskittyy vain omaan tapaansa ajatella. Muut eivät kuitenkaan ajattele samalla tavalla kuin johtaja. Huono johtaja ei pysty ottamaan vastaan palautetta. Jotta päästäisiin kaikkia tyydyttävään lopputulokseen, tarvitaan toisten kuuntelemista.
  2. Pettäjäjohtaja. Kaikkien organisaatioiden johtaminen prustuu luottamukseen. Jos johtaja menettää luottamuksen, peli on pelattu. Alaisista saatua luottamukselleista tietoa ei saa levittää eteenpäin. Johtajan on toimittava niin, että se kestää ettisen ja juridisen tarkastelun.
  3. Julkinen nöyryyttäjä. Johtaja antaa kielteisen palautteen kahden kesken ja myönteisen palautteen ryhmän edessä. Jos ryhmän edessä annetaan jollekin negatiivista palautetta, se on nöyryyttämistä. Tämä ei kuulu nykyaikaiseen johtamiseen ja työyhteisöön. Johtajan tulee antaa palautetta, joka auttaa alaista parantamaan työtään. Johtajalla pitää olla taju alaisten tunne-elämästä, jotta heidät saadaan motivoitumaan tehokkaaseen työskentelyyn.
  4. Tuuliviirijohtaja. Johtajan pitää toimia johdonmukaisesti ja ennustettavasti. Alaisten pitää saada tietää, mitä johtaja ajattelee. Jos johtaja on oikukas, alaiset eivät uskalla tehdä itsenäisiä päätöksiä ja asiat päätyvät lopulta johtajan pöydälle.
  5. Marttyyrijohtaja. Huono johtaja ei kerro alaisille, mitä hän odottaa heiltä. Hän on kuitenkin aina tyytymätön työn tulokseen. Johtajan pitää kertoa selvästi, mitä odottaa! Huono johtaja valittaa että alaisten työ ei kelpaa ja yrittää tehdä asian itse. tässä johtaja kuormittuu alaisten työstä ja alaiset turhaantuu. Johtajan ei pidä tehdä alaisten töitä vaan motivoida heitä tekemään työnsä tehokkaasti.

Tässä Hiltusen mainitsemat viisi johtajan pahinta virhettä. Kun näitä lukee, nousee ajatus, että tuon kaiken sanoo jo maalaisjärki. Työpaikalla johtajuus on kuitenkin vaikeampaa kuin edellisen tekstin lukeminen.

Johtaja voisi vaikka printata jutun pöytälaatikkoonsa, ja yrittää viikon ajan välttää näitä Hiltusen mainitsemia huonon johtamisen menetelmiä.